اجرای طرح ملی «شهید رئیسی؛ تربیت کادر نوجوانان» در مشهد افزایش ظرفیت فضای باغ اردوگاه «خاتون» برای میزبانی از خانواده‌ها تولیت آستان قدس رضوی در آئین دومین کنگره جهانی شهدای مقاومت در حرم امام‌رضا (ع): مبارزه با مستکبران، آموزه مکتب اهل‌بیت (ع) است خدمت‌رسانی ۵۵۰ خادم حرم امام‌رضا(ع) در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ آیت‌الله علم‌الهدی: حضور مردم در انتخابات، نشانه پایمردی ملت پای کار انقلاب است | ملت ایران، صاحب بصیرت است تولیت آستان قدس رضوی رأی خود را در صندوق انداخت (۸ تیر ۱۴۰۳) | حجت‌الاسلام مروی: ملت ایران شایسته خدمت عزتمندانه است آغاز فرایند اخذ رأی در حرم امام‌رضا(ع) (۸ تیر ۱۴۰۳) + فیلم و تصاویر همسر شهید رئیسی: مردم با بصیرت می‌توانند اقامه عدل کنند+ویدئو تدریس حضرت آیت‌الله سبحانی در مدرسه تابستانی «دارالعلم» درباره جواد اسدا... زاده یکی از شهدای مشهدی بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی عبدی صالح که زینت مجتهدین بود بررسی سیره اخلاقی موسی‌بن‌جعفر(ع)| فقیر نواز و گره‌گشا، امام هفتم شیعیان استقرار ۲۸ صندوق رأی در حرم مطهر برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام ویژه برنامه‌های میلاد امام موسی‌بن جعفر(ع) در حرم امام رضا(ع) مراسم بزرگداشت شهدای ۷ تیرماه در مشهد برگزار می‌شود تبعیت از ولایت فقیه، تنها راه وصول به سعادت در عصر غیبت است مهم‌ترین آرمان غدیر، حکومت صالحان و شایستگان است
سرخط خبرها

«غدیر» شناسنامه و هویت شیعه است | گفت‌و‌گوی شهرآرانیوز با سه کارشناس مسائل دینی درباره معارف عید غدیر

  • کد خبر: ۲۳۵۵۷۸
  • ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
«غدیر» شناسنامه و هویت شیعه است | گفت‌و‌گوی شهرآرانیوز با سه کارشناس مسائل دینی درباره معارف عید غدیر
غدیر، هویت شیعه، روایت امروز و سرآغاز آینده است تا جایی که اگر گفته شد «مَن کُنتُ مولا فهذا عَلیٌّ مولا»، این یک مکتب فکری است که در ادامه به مهدویت می رسد و «مَن کُنتُ مولا فهذا مَهدیٌّ مولا» را در پی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، غدیر، عیدالله الاکبر است؛ از آن جهت که در هجدهم ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری، وجود اقدس رسول خدا (ص) دست امیرمؤمنان را به‌عنوان جانشین و وصی خود بالا برد و بنا به گزارش علامه امینی، ۱۱۰ صحابی خدا نیز بیش از ۳۶۰ کتاب در ذکر مستندات این روز تألیف کرده‌اند. با این حال، تأکید ویژه و ذکر فضائل بی‌نظیر در وصف بزرگداشت این روز نشان می‌دهد که تکریم غدیر بسیار بیش‌تر از گرامی‌داشت یک مناسبت تاریخی است. در این گزارش، شهرآرا پای سخنان سه کارشناس مسائل دینی نشسته تا درباره گفته‌ها و ناگفته‌های این روز بیشتر گفتگو شود.  

تأکید امام رضا (ع) بر بزرگداشت غدیر

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با شهرآرانیوز می‌گوید: عید غدیر، خیلی روز عجیبی است. اهل بیت (ع) تصریح دارند که مؤمنان حتی بیش‌تر از ماه مبارک رمضان و شب عید فطر، در روز عید غدیر موردبخشش قرار می‌گیرند. حالا شما هم که از یک رسانه مشهدی هستید، بد نیست بدانید در روایت از وجود نازنین امام رضا (ع) آمده که فرمود «فَمَن تزیّن لِیَومِ الغَدیر غَفَرَ الله لَه کُل خَطیئه عَمَلُها صَغیرَةٍ أَو کَبیرَه وَ اِن ماتَ ماتَ شَهیدا» یعنی اگر کسی روز غید را گرامی بدارد، همه گناهان او از صغیره گرفته تا کبیره بخشیده خواهد شد و تا زمانی که مرتکب گناه کبیره دیگری نشود، اگر از دنیا برود، گویا شهید شده است.

به گفته وی، در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که غدیر در آسمان‌ها شناخته‌شده‌تر از زمین است و اطعام حتی یک نفر در این روز معادل با اطعام همه انبیای الهی و مؤمنین است. این استاد حوزه و دانشگاه می‌افزاید: حالا شما، چون مشهدی هستید، من سعی می‌کنم بیشتر به بعضی از احادیث عالیقدر رضوی اشاره کردم. وجود اقدس علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) فرمود «فإنّ الله یغفر لکل مؤمنٍ و مؤمنةٍ وَ مُسلِم ذُنوب سِتّینَ سَنَةً وَ یَعتَقِ مِنَ النّار ضعف ما اَعتَق فی شَهرِ رَمَضان وَ لَیلَةِ القَدر» یعنی همانا خداوند متعال در روز عید غدیر، گناهان هر مرد و زن مؤمن و مسلمانی را به اندازه ۶۰ سال می‌بخشد و حتی بیشتر از ماه رمضان و شب‌های قدر، آنها را از عذاب آتش حفظ می‌کند.

«حتی همه‌چیز هم منحصر در اطعام نیست. اهل‌بیت عصمت و طهارت در این روز، شیعیان خود را به صله رحم و حتی خوش‌رویی با برادران و خواهران دینی خود دعوت کرده‌اند». حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این مطلب می‌گوید: شما ببینید، در روایت دیگری از امام رضا (ع) آمده «وَالله لَو عَرِفَ النّاس فَضل هذَا الیَوم بِحَقیقَة لَصافَحتُمُ المَلائِکَةِ فی کُلِّ یَوم عَشرَ مَرّات» و حضرت سوگند جلاله می‌خورد که اگر مردم به مقام درک‌کنندگان حقیقت غدیر نائل شوند، فرشتگان خدا در همه ایام سال روزی ده بار با آنها مصافحه می‌کنند. این چه جایگاه عظیمی است؟ دیگر چه‌طور باید به ما حالی کنند که این روز مهم است و باید گرامی داشته شود؟

غدیر در طول تاریخ استمرار دارد

«امام رضا (ع) می‌فرماید مَثَل کسانی که غدیر را فراگرفتند و به آن متعهد ماندند، مَثَل فرشتگانی است که به آدم سجده کردند و رستگار شدند. هم‌چنین مَثَل کسانی که غدیر را درک کردند، اما آن را زیرپا گذاشتند، مَثَل ابلیس است که از فرمان الهی تمرد کرد و گمراه شد». ذکر این روایت از امام هشتم (ع)، نخستین فراز از سخنان حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد استاد اخلاق حوزه‌های علمیه است که در گفتگو با شهرآرانیوز بیان شد.

وی می‌افزاید: اگر به عنوان سؤال کسی بپرسد در کدام روز در طول سال، مغفرت الهی بیش از همه شامل حال بندگان می‌شود، پاسخ امام صادق (ع) با سه بار قسم جلاله این است که فرمود «لَعَلَکَ تَری اَنَّ اللهَ عَزَوجلَ خَلَقَ یوماً اَعظَمَ حُرمَةً مِن غَدیر لا وَاللهِ، لا وَاللهِ، لا وَاللهِ» یعنی خداوند عالم هیچ روزی را والاتر از روز عید غدیر قرار نداده است. پیامبر خدا (ص) نیز فرمود اگر مردم بر محبت علی (ع) جمع می‌شدند، خدای متعال اصلاً آتش جهنم را خلق نمی‌کرد.

به گفته حجت‌الاسلام فرحزاد، خطبه غدیر سند واضحی بر این حقیقت غیرقابل انکار است که نباید مراسم این روز را فقط با نیت بزرگداشت یک واقعه تاریخی برگزار کرد، زیرا ضرورت تبلیغ غدیر «اِلی یَومِ القیامَة» که در کلام نبوی مشهود است، نشان از هویت جریانی این روز بزرگ دارد که باید گرامی داشته شود برای اینکه همه انسان‌ها حتی پس از عصر ظهور، تا پایان تاریخ بشری در صراط حق، حقیقت و هدایت باقی بمانند.

غدیر، شناسنامه و هویت شیعه است

ضرورت تکریم و تبیین معارف غدیر، از جنبه‌های دیگری موردتوجه حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه‌های علمیه قرار گرفت.

وی در گفتگو با شهرآرانیوز بیان می‌کند: غدیر، شناسنامه و هویت شیعه است. برای جوان عزیز ما که تازه به سن بلوغ رسیده و به دنبال این است نماز و روزه خود را فرابگیرد، این ضرورت وجود دارد تا بداند احکام خود را از باید از کدام مرجع فرابگیرد. شما ببینید، امروزه ذیل یک آیه مشترک، بیش از شش تفسیر مختلف در منابع متعدد اهل سنت مطرح می‌شود. بعضی از این آقایان علما تازه صدسال بعد از رحلت رسول خدا (ص) پیدایشان شده، آمده‌اند کتاب نوشته‌اند و تفسیر کرده‌اند. حالا شما به من بگویید اینها مرجع دست اول هستند یا علی (ع) که همه عمر خود را در کنار پیامبر اکرم (ص) بوده است؟ به همین دلیل است که می‌گوییم باید غدیر گرامی داشته شود تا صاحب حق برای مردم معلوم باشد.

وی می‌افزاید: چه کسی می‌گوید غدیر حادثه دیروز است؟ غدیر روایت امروز و سرآغاز آینده است. اگر گفته شد «مَن کُنتُ مولا فهذا عَلیٌّ مولا»، این یک مکتب فکری است که در ادامه به مهدویت می‌رسد و «مَن کُنتُ مولا فهذا مَهدیٌّ مولا» را در پی دارد. مسئله انتظار با غدیر معنا پیدا می‌کند. این نیست که بگویند طرح این مسئله اختلاف برانگیز است. نخیر! همان امام صادق (ع) که می‌فرمود در تشییع جنازه برادران اهل سنت شرکت کنید، مریض شدند به عیادتشان بروید و در نماز جماعتشان حاضر باشید، همان امام صادق (ع) در مراسم حج خطبه غدیر را برای مردم تشریح و تبیین می‌کرد. اینها با هم تعارض و مخالفت ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->